Wydanie nr 328/2024, Sobota 23.11.2024
imieniny: pokaż (7 imion)Klemens, Adela, Przedwoj, Erast, Orestes, Felicyta, Fotyna
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl

Aktualny postęp prac II, III i IV etapu Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – styczeń 2024

Aktualny postęp prac II, III i IV etapu Budowy drogi wodnej łączącej… fot. Aktualny postęp prac na budowie II, III i IV etapu Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – styczeń 2024
Jak wygląda postęp prac poszczególnych etapów "Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską"? W tej sprawie zwróciliśmy się do Urzędu Morskiego w Gdyni.

Odpowiedzi udzieliła Pani Magdalena Kierzkowska z Biura Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.

II etap: zasadnicze prace zostały zakończone. Aktualnie trwa procedura odbiorowa. Do dokończenia pozostają prace pogłębiarskie, których realizacja uzależniona jest od panujących warunków atmosferycznych.

III etap: tor wodny na Zalewie Wiślanym wraz z oznakowaniem nawigacyjnym zakończono w maju 2023 roku.

IV etap: w związku z tym, iż w ramach postępowania przetargowego wpłynęły odwołania, umowa nie została jeszcze podpisana.

Przedmiotem zamówienia są roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg, na odcinku od km 6+600 do km 0+000 o długości 6600 m oraz roboty pogłębiarskie na odcinku od punktu P1 do P2 o długości 2000 m wraz z wykonaniem badań i oczyszczeniem dna rzeki z przeszkód ferromagnetycznych oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego w postaci 8 pław (4 walcowane czerwone po lewej stronie i 4 stożkowe zielone po prawej stronie) na tym odcinku.

Przedmiotowe zadanie stanowi część drogi wodnej i zakresem obejmuje tor wodny na Rzece Elbląg.

Przedmiot zamówienia obejmuje: • Roboty czerpalne. • Transport i refulacja urobku z wbudowaniem w wyspę na Zalewie Wiślanym. • Wykonanie badań i oczyszczenie dna rzeki na odcinku P1 do P2 z przeszkód ferromagnetycznych wraz z atestem czystości dna • Montaż oznakowania nawigacyjnego na odcinku od P1 do P2. Prace będą prowadzone zgonie z decyzjami środowiskowymi, wydanymi dla przedsięwzięcia, które przewidują okresy, w których prace nie mogą być prowadzone.

Pozdrawiam Magdalena Kierzkowska Biuro Dyrektora Urzędu Rzecznik prasowy

 

Przypomnijmy

Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej został uroczyście otwarty 17 września 2022 roku. To jednak nie koniec tej inwestycji – pozostaje pogłębienie ostatniego odcinka, który ma umożliwić wpłynięcie dużych statków towarowych i pasażerskich o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości do portu w Elblągu.

Plan realizacji tej inwestycji polega na tym, że morski szlak na Bałtyku zostanie uproszczony, a dzięki inwestycji będzie można wpłynąć na Zalew Wiślany, omijając rosyjską strefę przybrzeżną, co jest zwłaszcza bardzo ważne teraz, po agresji zbrojnej Rosji na Ukrainę w 2022 roku i trwającej cały czas wojny.

I etap, polegający na budowie kanału żeglugowego przez samą mierzeję, zakończył się we wrześniu 2022 roku. Inwestorem tego etapu jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum złożone z firm NDI i Besix. Nadzór na inwestycją pełni firma SWECO.

Kolejny etap II tego przedsięwzięcia polega na pogłębieniu Zalewu Wiślanego oraz rzeki Elbląg i połączeniu z portem w Elblągu.

W lipcu 2023 otwarty został most nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo.

Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, wybudowane zostaną 2 przystanie niskie wraz ze slipem do wodowania jednostek.

Jakie są koszty całej inwestycji? Obecnie koszty realizacji tej inwestycji szacowane są na ponad 2,1 mld zł z budżetu państwa. Przypomnijmy, pierwotnie miała to być kwota w wysokości 880 mln zł. Jednak koszty przekopu Mierzei Wiślanej zwiększyły się w trakcie realizacji tego przedsięwzięcia.

Piotr Wąsowicz
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.