Wydanie nr 330/2024, Poniedziałek 25.11.2024
imieniny: pokaż (4 imiona)Erazm, Katarzyna, Tęgomir, Piotr
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl

Elbląg nie odda portu. Jest porozumienie w sprawie pogłębienia toru wodnego. Konferencja prasowa prezydenta Elbląga Witolda Wróblewskiego

Podczas konferencji prasowej prezydent Elbląga Witold Wróblewski relacjonował przebieg spotkania z Arkadiuszem Marchewką Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Tematem spotkania była oczywiście kwestia pogłębienia do końca toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu i dalszy jego rozwój.

- Wspólnie z Wiceprezydentem Michałem Missanem i Arkadiuszem Zglińskim, Dyrektorem Zarządu Portu Morskiego uczestniczyliśmy z ramienia elbląskiego samorządu w spotkaniu z Arkadiuszem Marchewką - Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który odpowiada za gospodarkę morską, gospodarkę wodną i żeglugę śródlądową. W spotkaniu uczestniczyli również ministrowie i parlamentarzyści z okręgu elbląskiego: Jacek Protas, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Zbigniew Ziejewski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Jerzy Wcisła, Senator RP oraz Anna Stelmaszyk - Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. 

- Było to dobre spotkanie, jestem z niego zadowolony. Minione osiem lat niestety takie nie było. Jako samorząd dowiadywaliśmy się, że warunkiem wstępnym do rozpoczęcia rozmów i dalszych prac jest oddanie portu. Z obecnych rozmów wyłania się podejście partnerskie, tak więc rozmawialiśmy, jak tę rozpoczętą, a wciąż nie zakończoną inwestycję doprowadzić do finału – wskazywał prezydent – Rozpoczynamy przygotowanie wspólnego harmonogramu prac, jak też i niezbędnej dokumentacji. Mamy w rządzie partnera, z którym możemy rozmawiać, będziemy więc pracować nad dokończeniem tej inwestycji, w pierwszej kolejności nad pogłębieniem toru wodnego do elbląskiego terminala – dodał Wróblewski 

Zobacz wideo: Komentarz Prezydenta Elbląga po spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury

Przypomnijmy:

We wrześniu 2022 r. otwarto kanał przez Mierzeję Wiślaną, czyli główny element budowanej drogi wodnej Zalew Wiślany–Zatoka Gdańska o długości 22 km i szerokości od 60 do 120 m. To inwestycja kilkuetapowa: obecnie prowadzone są roboty na rzece Elbląg oraz prace pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym. Całe przedsięwzięcie ma dwa cele. Statki płynące do portu w Elblągu mają pokonywać trasę o 94 km krótszą niż przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Jednocześnie mają być to jednostki większe: o zanurzeniu do 4 m (obecnie około 2 m), długości 100 m, szerokości 20 m. Za całość odpowiada Ministerstwo Infrastruktury.

Przed otwarciem przekopu przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się spór między ówczesną większością sejmową a samorządem Elbląga, ponieważ w ramach budowy drogi wodnej nie zaplanowano pogłębienia ostatnich 900 m rzeki Elbląg – do terminala przeładunkowego w Porcie Elbląg. Ministerstwo twierdziło, że to już zakres samorządu, a ten odpowiadał, że także tym odcinkiem powinna zająć się władza centralna.

Ze strony rządowej padła nawet propozycja, że Skarb Państwa w zamian za większość udziałów dokapitalizuje 100 mln zł spółkę Zarząd Portu Morskiego Elbląg. Samorząd o zdanie zapytał mieszkańców, ale ci taką możliwość odrzucili.

Piotr Wąsowicz
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.