Wydanie nr 22/2025, Środa 22.01.2025
imieniny: pokaż (8 imion)Uriel, Anastazy, Dorian, Gaudencjusz, Gaudenty, Dobromysł, Wincenty, Jutrogost
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl

Innowacyjny system rozwiąże problem oblodzonej sieci trakcyjnej?

  • Wydanie nr 22/2025
  • 22 stycznia 2025, 07:08
  • Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Wiadomości
Nie ma idealnego systemu zabezpieczenia sieci trakcyjnej przed oblodzeniem. Czy na pewno? PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PGE Energetyka Kolejowa S.A. pracują nad innowacyjnym systemem ogrzewania układów elektrycznych. Projekt wchodzi w fazę testów na poligonie badawczym – to kolejny krok do zrewolucjonizowania energetyki kolejowej i utrzymania przejazdów pociągów w najbardziej ekstremalnych warunkach.

Innowacyjny system rozwiąże problem oblodzonej sieci trakcyjnej?

Zima na kolei to jedno z najważniejszych okresów w kalendarzu przewozowym. Ze względu na wahające się warunki pogodowe w naszym kraju, zarówno przewoźnicy jak i zarządca infrastruktury, muszą być przygotowani na różne scenariusze. Dlatego od lat, jeszcze przed obniżeniem temperatur, PLK SA weryfikują procedury, gromadzą sprzęt i środki konieczne do zapewnienia sprawnych przewozów w trakcie zimy. Najtrudniejszym momentem w tym okresie na kolei jest przejście temperatury przez 0 stopni Celsjusza. To właśnie wtedy na usterki lub oblodzenia najbardziej narażona jest sieć trakcyjna. Aby zapobiegać takim sytuacjom, druty sieci trakcyjnej pokrywane są specjalnym środkiem przeciwoblodzeniowym, zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów, zapobiegając awariom i zakłóceniom w ruchu pociągów.

W zeszłym roku 2,7 tys. km sieci trakcyjnej na głównych trasach zostało zabezpieczonych w ten sposób. Kiedy warunki stają się ekstremalne, tzn. występują silne lub długotrwałe opady deszczu marznącego lub burze lodowe, jak to miało miejsce 14-15 stycznia tego roku, lód trzeba usunąć mechanicznie. Przy tak trudnych warunkach nie zdają egzaminu nawet zamawiane za każdym razem lokomotywy osłonowe, np. wieczorem 14 stycznia na linii Warszawa – Gdańsk, na szlaku Działdowo – Iłowo, po prawidłowym przejeździe pociągu 5104 Gdynia Gł. – Warszawa Zach., zaledwie 7 minut później wyprawiono pociąg 5122 Olsztyn Gł. – Łódź, który z powodu szybko powstającego oblodzenia sieci trakcyjnej zatrzymał się na szlaku.

Niebawem w walce ze skutkami zimowej pogody może kolejarzom pomóc zupełnie inne rozwiązanie.

PLK SA planują testy innowacyjnego systemu zapobiegającemu obladzaniu sieci trakcyjnej. System zmienia, przez odpowiedni przekształtnik, prąd zmienny na stały i następnie przesyła go w pętli kablami nad jednym i drugim torem. Tym samym sieć trakcyjna bezpiecznie podgrzewa się do 4-5 stopni Celsjusza i rozpuszcza lód. System może być uruchamiany automatycznie, po wykryciu gołoledzi na drutach lub ręcznie, gdy zajdzie taka potrzeba. System skonstruowała spółka PGE Energetyka Kolejowa S.A. i zainstalowała go już w podstacji trakcyjnej Kostów (województwo opolskie). Wkrótce uruchomiony zostanie poligon eksploatacji obserwowanej, który go przebada. Następnie możliwe będzie dopuszczenie użycia go na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA.

Dwa dni w minionym tygodniu pokazały, że nie ma jeszcze idealnego sposobu zabezpieczenia sieci trakcyjnej przed oblodzeniami. Nowy system testowany przez PLK SA i PGE Energetykę Kolejową S.A. może być przełomowy i będzie mógł zapewnić utrzymanie ruchu pociągów w ekstremalnych warunkach pogodowych.

W ciągu dwóch dni, 14 i 15 stycznia, ze względu na bardzo trudne warunki pogodowe, opóźnionych zostało 781 pociągów na łącznie ponad 19 tysięcy minut.

Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.