W ramach tego zadania, na rzece Elbląg wykonany zostanie tor wodny o długości 8,6 km i głębokości 5 m. Zadanie obejmuje prace na odcinku 6,6 km, tj. od km 6+600 do punktu P1 znajdującego się na wysokości oczyszczalni ścieków oraz na odcinku 2 km pomiędzy punktem P1 i P2, zlokalizowanym przy rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego. Na dzień dzisiejszy, na odcinku P1-P2 zakończono badania i oczyszczanie dna z przeszkód ferromagnetycznych (np. złom, elementy żelbetowe, przeszkody wielkogabarytowe, historyczne pozostałości militarne). Aktualnie trwają prace przygotowawcze do zasadniczych prac pogłębiarskich. W ramach zadania będzie również wystawione nowe oznakowanie nawigacyjne w postaci 8 pław: 4 walcowanych czerwonych po lewej stronie i 4 stożkowych zielonych po prawej stronie.
Tor wodny na rzece Elbląg stanowi część drogi wodnej. Na odcinku o długości 6,6 km brzegi rzeki zostały nowo obudowane i wzmocnione w ramach drugiego etapu, natomiast na odcinku od P1 do P2 brzegi nie są umocnione i zgodnie z decyzją środowiskową takie pozostaną. Przedsięwzięcie obejmuje pogłębienie istniejącego toru. Podstawowa szerokość mierzona w dnie wyniesie 60 m, ze względu na zabudowę mieszkaniową wsi Nowakowo na odcinku około 900 m zostanie zawężona do 40m, a na ostatnich dwóch kilometrach wyniesie około 20 m.
Prace są prowadzone w sposób umożliwiający żeglugę, a także zapewniający jej bezpieczeństwo. Zgodnie z podpisaną umową, powinny się one zakończyć w IV kwartale 2024 roku. Ich wykonawcą jest Konsorcjum Firm FABE POLSKA Sp. z o.o. (Lider) i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (Partner). Wartość kontraktu to 113 768 407,46 zł.
Dla przypomnienia:
• I etap: Kanał Żeglugowy na Mierzei Wiślanej wraz z całą infrastrukturą portową oddany został do użytku we wrześnie 2022 roku;
• II etap: prace zostały zakończone i odebrane w miesiącu marcu 2024 r.;
• III etap: budowę toru wodnego o długości 8,2 km i głębokości 5 m na Zalewie Wiślanym wraz z nowym oznakowaniem nawigacyjnym zakończono w maju 2023 roku;
• W ramach wieloletniego Programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" budowana jest również pogłębiarka – URSA, jej wodowanie miało miejsce we wrześniu 2023 roku, a odbiór przewidywany w II lub III kwartale 2024 roku. Jej przypłyniecie do Polski uzależnione jest od prób morskich aktualnie prowadzonych w Finlandii.
W marcu 2024 roku Urząd Morski w Gdyni podpisał porozumienie z Zarządem Morskiego Portu Elbląg w sprawie współpracy przy budowie ostatniego odcinka drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga. Dotyczy ono możliwości składowania urobku z prac czerpalnych na działkach należących do Miasta Elbląg, a będących w dyspozycji Zarząd Morskiego Portu Elbląg. Pogłębiony zostanie ostatni odcinek toru wodnego na rzece Elbląg, zapewniając dostęp do elbląskiego portu.
Aktualnie trwają prace dokumentacyjne i koncepcyjne. Finalizowane są również zmiany programu wieloletniego, aby rząd mógł przeznaczyć środki na pogłębienie ostatniego odcinka toru wodnego, co pozwoli na osiągnięcie pełnej funkcjonalność i rozwoju elbląskiego portu.
Na dzień dzisiejszy, nie ma jeszcze wyznaczonego ostatecznego terminu przypłynięcia pogłębiarki URSA. Z informacji, które posiadamy, wynika, że będzie to wkrótce.
Informacji naszej redakcji TvRegionalna24 udzieliła
Agnieszka Robakowska Asystent Dyrektora
Biuro Dyrektora
Urząd Morski w Gdyni