Wydanie nr 332/2024, Środa 27.11.2024
imieniny: pokaż (14 imiona)Wirgiliusz, Jozafat, Zygfryd, Stojgniew, Gustaw, Dominik, Damazy, Zygfryda, Oda, Walery, Maksymilian, Sekundyn, Achacjusz, Achacy
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl

Na Pomorzu kolej bliżej podróżnego.

Na Pomorzu kolej bliżej podróżnego. fot. PKP PLK
W województwie pomorskim podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z przebudowanych peronów na 14 stacjach i przystankach. Lepszy dostęp do kolei jest m. in. w Kartuzach oraz na trasach Chojnice – Kościerzyna i Gardeja – Kwidzyn. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie poprawiają komfort obsługi osób podróżujących koleją w regionie.

Kolej na Pomorzu zmienia się dla podróżnych. Dzięki zrealizowanym w 2023 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycjom pomorskie stacje i przystanki zachęcają do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły.

Nowe perony na trasie z Chojnic do Kościerzyny

W ubiegłym roku PLK S.A. zapewniły lepszy dostęp do kolei na trasie z Chojnic do Kościerzyny (linia nr 211). Podróżni korzystają z nowych peronów w Powałkach, Raduniu, Lipuskiej Hucie, Męcikale, Żabnie koło Chojnic, Lubni, Dziemianach Kaszubskich, Kaliszu Kaszubskim i Brusach.

- „Przygotowano wygodne dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W nawierzchniach zamontowano ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie do pociągów. Zamontowano wiaty, ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco oraz czytelne oznakowanie z gablotami na rozkłady jazdy pociągów i informacje dla pasażerów. Jest energooszczędne oświetlenie oraz stojaki dla osób dojeżdżających rowerami” - wylicza Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Łączny koszt prac wyniósł 25 mln zł netto ze środków „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.

Wygodniejsze podróże pociągiem przez Kaszuby

Do podróży koleją zachęca zmodernizowana linia kolejowa nr 229 na odcinku Kartuzy – Glincz. Podróżni korzystają z przebudowanych peronów w Kartuzach i Dzierżążnie.

- „Są wiaty, ławki, nowe oznakowanie pomagające w orientacji na stacji oraz gabloty informacyjne. Nowe oświetlenie LED zapewnia dobrą widoczność po zmroku. W ramach zadania powstała również 3-kilometrowa łącznica na linii nr 214 Somonino – Kartuzy, która umożliwia jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu” - dodaje Przemysław Zieliński.

Koszt prac w ramach zadania pn. „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy” to blisko 180 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w marcu br.

Koleją przez Powiśle

We wrześniu pociągi wróciły na odcinek Kwidzyn – Gardeja, zrewitalizowanej trasy z Malborka do granicy województw pomorskiego i kujawsko – pomorskiego (linia kolejowa nr 207). Podróżni łatwiej wsiadają do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach Gardeja i Sadlinki oraz na przystanku Dziwno. Prace w ramach zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” zostały zrealizowane za kwotę 230 mln zł netto przy współfinansowaniu w wysokości 85 proc. ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2013 – 2020.   

Dla lepszego komfortu podróżnych na stacjach i przystankach

W 2023 r. na poprawę komfortu obsługi podróżnych na peronach w woj. pomorskim PLK S.A. przeznaczyły blisko 8 mln zł netto ze środków budżetowych.

- „Na stacji Gdynia Orłowo podróżni korzystają z czterech nowych wind. Urządzenia zapewniają lepszy dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Szyby windowe ułatwiają dostęp z kładki na perony stacji oraz od strony ul. Oficerskiej i Klonowej. Cztery elektryczne urządzenia zastąpiły platformy pionowe. Nowe windy są szybsze, mniej awaryjne, a wielkość kabin umożliwia także przewóz rowerów” - wyjaśnia Przemysław Zieliński.

W budowie jest nowa winda na stacji Gdańsk Główny, która ułatwi dostęp do przejścia podziemnego w kierunku peronów stacji i dworca PKS z ul. Podwale Grodzkie, oraz winda na peron nr 1 w Chojnicach. Po zabezpieczeniu środków finansowanych planowana jest zabudowa kolejnych urządzeń – w Gdyni Chyloni, Różynach i Cieplewie.

- „Konsekwentnie poprawiana jest estetyka na pomorskich peronach. Wymieniono i uzupełniono oznakowanie, zapewniające właściwą orientację na stacjach i przystankach, m. in. w Pucku, Władysławowie, Starogardzie Gdańskim i Słupsku. Zamontowano tablice z nazwą stacji lub przystanku, numerami peronów oraz torów – łącznie ponad 120 sztuk. Zamontowano także 35 gablot na rozkłady jazdy i istotne informacje dla podróżujących koleją, m. in. w Pruszczu Gdańskim, Tczewie, Czersku i Gdańsku” - podsumowuje Przemysław Zieliński.

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.