Wydanie nr 179/2025, Sobota 28.06.2025
imieniny: pokaż (12 imiona)Paweł, Ekhard, Józef, Zbrosław, Leon, Serena, Leona, Ireneusz, Plutarch, Ekard, Jakert, Heron
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl

Z Miłoradza do Piekła... drogą obronności - trasa może zyskać strategiczne znaczenie.

Z Miłoradza do Piekła... drogą obronności - trasa może zyskać strategiczne… fot. TvMalbork.pl / Zulawyimierzeja24.pl / TvRegionalna24.pl / TvSztum.pl Magdalena Wąsowicz
Zaniedbana i od lat omijana w inwestycyjnych planach droga powiatowa nr 2901G, łącząca Miłoradz z Piekłem, może wreszcie doczekać się przebudowy. Podczas spotkania z udziałem pełnomocnika MON ds. obronności rozmawiano o włączeniu jej do Krajowego Programu Obronności. Samorządowcy podkreślają: droga ta ma kluczowe znaczenie – zarówno dla cywilnej infrastruktury, jak i bezpieczeństwa kraju.

Miłoradz – Piekło. Nie tylko nazwa tej trasy przyprawia kierowców o ciarki. Droga powiatowa nr 2901G od lat jest w fatalnym stanie technicznym, a jej remont nie mieścił się w możliwościach finansowych lokalnych władz. Teraz jednak pojawiła się realna szansa na przełom – dzięki powiązaniu inwestycji z obronnością narodową.

W czwartek, 26 czerwca odbyło się kluczowe spotkanie dotyczące przebudowy drogi z Miłoradza do Piekła. Wzięli w nim udział pełnomocnik ds. programu obronności kraju Paweł Cywiński, starosta malborski Piotr Szwedowski, wicestarosta Dariusz Rowiński, wójt gminy Miłoradz Arkadiusz Skorek oraz radny powiatowy Marcin Szesza. Tematem była konieczność ujęcia drogi w Krajowym Programie Obronności (KPO) i uzyskania wsparcia z funduszy centralnych.

Trasa łącząca powiaty malborski i sztumski od dawna figuruje na liście najgorszych odcinków w regionie. Szacunkowe koszty jej remontu – od kilkunastu do ponad 20 milionów złotych – wielokrotnie przekraczały możliwości samorządu. Mimo wcześniejszych prób, wniosek o dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg złożony w 2023 roku nie został uwzględniony.

Droga Miłoradz – Piekło ma znaczenie znacznie wykraczające poza potrzeby lokalne. Stanowi alternatywę dla dróg krajowych 22 i 55, może pełnić funkcję objazdu w przypadku zablokowania mostów na Nogacie, a także zwiększa spójność sieci komunikacyjnej.

W uchwale z 8 maja 2025 roku Rada Powiatu Malborskiego jednogłośnie zaapelowała o pilną przebudowę trasy. Zwrócono się bezpośrednio do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Obrony Narodowej, Ministra Infrastruktury oraz samorządu województwa pomorskiego. W dokumencie podkreślono strategiczne znaczenie drogi nie tylko w kontekście transportowym, ale także obronnym.

Pełnomocnik MON ds. programu „Pakt dla bezpieczeństwa Polski” Paweł Cywiński zapoznał się z lokalną sytuacją i zapowiedział ocenę możliwości wpisania trasy do Krajowego Programu Obronności. Decyzja o ewentualnym dofinansowaniu ma zapaść do połowy lipca.

- „Droga ta, przez swoją funkcję łącznika między ważnymi szlakami komunikacyjnymi i potencjalnymi punktami mobilizacji, ma istotne znaczenie dla systemu obrony kraju” – podkreślali podczas spotkania samorządowcy, którzy liczą, że w końcu droga - od lat określana przez kierowców jako „piekło na kołach” stanie się przykładem udanej modernizacji o znaczeniu ogólnokrajowym.

Czy tym razem uda się przerwać wieloletni impas i zamienić drogę z Miłoradza do Piekła w trasę przyszłości – bezpieczną, nowoczesną i strategiczną?

Zapraszamy państwa do obejrzenia materiału wideo.


 

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

 

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Patronat
Internet Światłowodowy bez limitu ze stałą ceną i Telewizją 4K + Telefon - Malbork, Nowy Staw, Nowy Dwór Gdański, Miłoradz, Stare Pole, Kmiecin, Frombork, Braniewo Internet Światłowodowy bez limitu ze stałą ceną i Telewizją 4K + Telefon - Malbork, Nowy Staw, Nowy Dwór Gdański, Miłoradz, Stare Pole, Kmiecin, Frombork, Braniewo
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.