GDDKiA podkreśla, że nowa trasa wpłynie na komfort poruszania się po województwie pomorskim. Przybliży mieszkańcom Trójmiasta tereny w zachodniej części województwa i znacząco poprawi czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kierowcy jadący między Bożepolem Wielkim a Gdynią, pokonają tę trasę w około 25 zamiast dotychczasowych 75 minut.
Trzy odcinki realizacyjne
Droga ekspresowa S6 była podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie - Luzino, Luzino - Szemud i Szemud - Gdynia. Przekrój drogi stanowią co do zasady dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnego postoju. Odcinek najbardziej obciążony ruchem - między Chwaszczynem a Gdynią Wielkim Kackiem - ma po trzy pasy i pas awaryjny.
- „W ramach tej inwestycji, Obwodnica Trójmiasta na gdyńskim węźle została rozbudowana do trzech pasów ruchu. Na trasie zlokalizowano siedem węzłów: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa węzły zespolone - Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack. W styczniu zostaną udostępnione dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Kamieniu (po jednym dla każdego kierunku). Powstały na nich parkingi z toaletami oraz place zabaw dla dzieci. Docelowo, wyłoniony w przetargu dzierżawca wybuduje tam stacje paliw oraz punkty gastronomiczne. Stosowne umowy zostały już podpisane i trwa faza projektowa” - wyjaśnia GDDKiA w Gdańsku. - „W ramach inwestycji zostało zbudowanych 66 obiektów inżynierskich. Jednym z największych obiektów jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m”.
W trakcie realizacji inwestycji wybudowano również infrastrukturę towarzyszącą drodze ekspresowej - drogi poprzeczne oraz drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Przebudowano sieci teletechniczne, gazociągi, linie energetyczne a także fragment trakcji trolejbusowej w Gdyni.
Ochrona środowiska
GDDKiA wyjaśnia, że nie zapomniała o środowisku.
- „Wybudowaliśmy urządzenia ochrony środowiska takie jak m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt (wśród nich dwa przejścia górne dla zwierząt dużych - pierwsze tego typu w woj. pomorskim) i system odwodnienia ze zbiornikami podczyszczającymi wody opadowe” - informuje GDDKiA. - „Na uwagę zasługuje nowa nawierzchnia na węźle Gdynia Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta i dalej w ciągu nowej S6 w kierunku Chwaszczyna. Jest ona cichsza niż dotychczas budowane na Pomorzu. Dzięki specjalnej strukturze oraz składowi, skutecznie ogranicza hałas generowany przez ruch pojazdów”.
Koszty
Koszt inwestycji składający się z projektowania, wykupy gruntów, nadzorów i prac budowlano-montażowych wyniósł przeszło 2,1 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Gdynia została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej - Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą przeszło 984 mln zł.
Specjalne tablice na Miejscach Obsługi Podróżnych
GDDKiA na spotkaniach z przedstawicielami Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego rozmawiała na temat obecności języka kaszubskiego na przydrożnych znakach. Wspólnie opracowali tablice informacyjne, które będą umieszczone na dwóch Miejscach Obsługi Podróżnych w Kamieniu. Będą na nich umieszczone informacje m.in. o Kaszubach - w trzech wersjach językowych: po kaszubsku, polsku i angielsku.
- „Przypominamy, że dotychczas przy drogach krajowych nr 6, 7 i 20 w województwie pomorskim zostały ustawione łącznie 122 tablice z nazwami dwujęzycznymi 30 miejscowości” - podkreśla GDDKiA.
Podstawowe informacje
Bożepole Wielkie – Luzino: długość około 10 km, wykonawca PORR, wartość umowy na realizację - około 338 mln zł, łączna wartość kontraktu (prace budowlane, nadzór nad inwestycją, badania archeologiczne oraz odszkodowania za nieruchomości) - około 422,7 mln zł.
Luzino – Szemud: długość około 10 km, wykonawca Budimex, wartość umowy na realizację - około 336 mln zł, łączna wartość kontraktu - około 422 mln zł.
Szemud - Gdynia Wielki Kack: długość około 22 km, wykonawca Polaqua, wartość umowy na realizację - około 817 mln zł, łączna wartość kontraktu - ok. 1,27 mld zł.